Borderline

Symtom vid borderline personlighetsstörning

  • Hur du beter dig, känner dig och förhåller dig till andra svänger hela tiden kraftigt fram och tillbaka.

 Stämmer så väl in på mig

  • Du känner dig ofta arg, deprimerad, olycklig och har ångest. Känslorna kan gå mot leda och tomhet eller skräckartat stegras mot katastrof och övergivenhet.

 Har väl kännt så typ 100 ggr det senaste dygnet

  • Du kan ha svårt att tygla dessa känslor och uttrycker dig oftast aggressivt. Du är impulsiv. Humöret är oberäkneligt och föränderligt.

 Oh ja. Igår kastade jag ut gobbens jacka och skor i trappan och bad honom dra....

  • Du tycker inte att du duger. Du har en negativ självuppfattning. Det kommer till uttryck genom exempelvis missbruk av sex, alkohol, droger eller mat, vårdslöshet i trafiken, slösaktighet med pengar eller självmisshandel, inklusive självmordsförsök.

 Missbrukar mat, check... Hatar mig själv, check

  • I allmänhet lyckas du ändå dölja dina känslor och förställa dig för att passa in socialt. Därför går det oftast bra för dig i skolan eller i arbetslivet.

 Ingen på jobbet vet hur jag mår egentligen iaf..

  • I nära personliga förhållanden kan du däremot bli krävande och lätt hamna i beroende. Du är rädd att bli övergiven.

 Livrädd för att bli hatad och för att inte bli omtyckt

  • Du pendlar mellan intensiv beundran och nedvärdering av andra människor.

 Fullt ut eller inte alls

  • Om du upplever psykotiska episoder, är de oftast korta och präglas närmast av förföljelsetankar.

 Sånna upplever jag inte tack och lov

  • Andra kan uppleva dig som ombytlig, anpassande och opålitlig, känslokall eller aggressiv och dra sig undan, vilket naturligtvis inte gör det lättare för dig.

Jag har nog i princip förlorat min bästa vän och flera verkar ha följt efter. Väljer att inte svara när jag ringer, ringer inte tillbaka osv. Jag känner mig verkligen som världens ensammaste människa.


Jag vill bara ha hjälp men vart vänder man sig? Vad säger man?


Kommentarer
Postat av: Lotta

Man ringer till Guldvingen och kräver att få komma till Svante Andersson, och väl hos honom berättar du allt och be att få vidare hjälp. Kommer du väl till honom, får du hjälp. Kram

2011-09-29 @ 12:31:24
URL: http://lottensplace.blogg.se/
Postat av: eva

ring vuxen psyk och säg att du vill göra en egen anmälan , sen får du berätta hur du mår och deger en bedömning på hur de ska hjälpa dig.

2011-10-02 @ 21:44:36
Postat av: Linda

Jag vet inte vem Svante är men annars skulle jag ringa vårdcentralen och säga att jag mår psykiskt väldigt dåligt och behöver en tid asap. Jag fick då (när pappa dog) träffa en vanlig läkare samma dag som gav mig en remiss till en psykolog.



Jag tror att du skulle må så otroligt mycket bättre av att ta tag i allt! Ring i morgon! Lova!

2011-10-02 @ 22:18:57
URL: http://miss-misschief.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0